Războinicul și cetatea. O omilie de nuntă.

de Peter Leithart

Apocalipsa 19:6-9

Şi am auzit, ca un glas de gloată multă, ca vuietul unor ape multe, ca bubuitul unor tunete puternice, care zicea:  „Aliluia! Domnul, Dumnezeul nostru Cel Atotputernic, a început să împărăţească. Să ne bucurăm, să ne veselim, şi să-I dăm slavă! Căci a venit nunta Mielului; soţia Lui s’a pregătit, şi i s’a dat să se îmbrace cu in supţire, strălucitor, şi curat.”  Inul subţire sînt faptele neprihănite ale sfinţilor. Apoi mi-a zis: „Scrie: Ferice de cei chemaţi la ospăţul nunţii Mielului!” Apoi mi-a zis: „Acestea sînt adevăratele cuvinte ale lui Dumnezeu!”

Să ne rugăm.

Tată, ai creat toate lucrurile pentru ca Duhul Tău să poată pregăti o Mireasă Fiului Tău. Revarsă acel Duh peste Cristian și Tara acum, când își încep viața de căsnicie. Umple-i cu bucurie și cântece, pentru ca mariajul lor să fie o prevestire a ospățului de nuntă ce va să vie. Prin Isus Hristos, Fiul Tău, care împărățește și trăiește împreună cu Tine și cu Duhul Sfânt, Dumnezeule unic, în veci de veci. Amin.

„Să ne bucurăm, să ne veselim, şi să-I dăm slavă! Căci a venit nunta Mielului; soţia Lui s’a pregătit. Ferice de cei chemaţi la ospăţul nunţii Mielului!”

Aceatsă dată a fost aleasă înainte de întemeierea Pământului. Mesagerii s-au răspândit pe toate drumurile și potecile, pentru a înmâna invitațiile. Acum oaspeții s-au adunat. În sfârșit, este ziua nunții Mielului.

Ne așteptăm ca mireasa să fie îmbrăcată în alb, iar mirele în echivalentul de prim secol al smochingului, și echivalentul apocaliptic al cravatei portocalii. Acolo unde ne așteptăm să fie mirele, vedem un călăreț pe un cal alb.  Acolo unde ne așteptăm să vedem un smoching, vedem o haină acoperită de sânge. Nu poartă lucruri la modă, dar are la el o sabie cu două tăișuri, care îi iese din gură. Conduce o armată care va lovi popoarele,pe care le va conduce cu un toiag de fier și pe care le va stoarce la presa mâniei lui Dumnezeu, ucigând împărații ale căror trupuri vor fi consumate de păsările cerului.

În locul unei mirese, vedem un oraș care coboară din ceruri, și lucește ca iaspisul, un oraș din aur atât de pur, încât este transparent ca sticla. În fundațiile lui sunt pietre scumpe, iar porțile lui create din perle sunt deschise zi și noapte, pentru a primi daruruile împăraților Pământului. Din momentul în care devine elementul central, este o grădină, cu un râu care curge prin ea, iar fructele pomului vieții sunt, întotdeauna, coapte pentru a fi culese, iar frunzele pomului vor vindeca popoarele.

Veniți la ospățul de nuntă. Numai că nu vedem o mireasă și un mire. Prin ochii lui Ioan, vedem un războinic, și o cetate.

Așa cum am mai spus-o, o repet: aceasta nu pare să semene a nuntă, deși suntem în toiul nunții, și a ospățului spre care toată istoria este îndreptată. Tot scopul creației se încununează aici, la data stabilită de Dumnezeu, pentru ca omenirea să fie pregătită de Duhul ca Mireasă pentru Fiul Său. Ca prima și viitoarea căsnicie, este un exemplu pentru toate căsniciile. Iisus, călărețul de pe calul alb, este soțul model. Biserica, noul Ierusalim coborând din cer, este mireasa model – modele pentru voi, Cristian și Tara, ca și pentru orice alte mirese și miri.

Fiecare mire trebuie să fie un războinic. După ce Adam a primit o mireasă, a și apărut un ispititor. Adam ar fi trebuit să-l distrugă pe șarpe, dar a fost laș, și a privit cum șarpele i-a păcălit soția. Adam a căzut, pentru că nu a fost un soț-războinic.

Când Adam a intrat în starea de războinic, în final, a atacat-o pe Eva, în loc să îl atace pe ispititor. A devenit diabolic, primul dintre milioanele de soți care dau vina pe soțiile lor.  Este tocmai felul în care punem vina pe Dumnezeu însuși, pe care Îl facem țap ispășitor: „Această femeie, pe care TU mi-ai dat-o.

Iisus, este Ultimul Adam, cavalerul de pe calul alb, și din ochii căruia iese foc produs de Duhul Sfânt. El este gata să lupte cu oricine Îi pune în primejdie mireasa. El nu este interesat de țapi ispășitori, ci se oferă pe El însuși ca țap ispășitor. Poartă o cunună, dar nu are armură. Și nu are decât o singură armă, sabia care iese din gura Sa, și care este Cuvântul lui Dumnezeu.

Acesta este Iisus, soțul model.

Fiecare soț trebuie să fie un împărat-războnic, care luptă cu ajutorul sabiei Cuvântului. Fiecare mireasă este orașul-regină pe care îl apără. Aceast lucru poate să nu pară corect: bărbatul se luptă cu ajutorul sabiei, pe când femeia stă acasă, ocrotită de el. Știm însă de la Apostolul Pavel că orașul-mireasă și războinicul-soț sunt esențiale reciproc. În Domnul nici femeia nu mai este fără bărbat, dar nici bărbatul fără femeie. Hector are aceeași nevoie de Troia, ca Troia de Hector.

O femeie, continuă apostolul Pavel, este un bărbat glorificat, și aceasta este cheia din viziunea Apostolului Ioan. Mireasa strălucește ca iaspisul, aceeași piatră prețioasă care Îl reprezintă pe Dumnezeu stând pe tronul ceresc. Ea lucește datorită luminii lui Dumnezeu și a Mielului. Măsurată cu un instrument din aur, este un spațiu sacru, inviolabil, păstrat doar pentru soț.

Purtând bijuterii și aur, ea este Doamna Înțelepciune, iar averea ei este mult mai mare decât valoarea rubinului. Ea poartă haine strălucitoare, care simbolizează faptele bune ale sfinților. Cosmeticele utilizate de ea sunt bunătatea, generozitatea, și mila, roadele ei fiind roadele Duhului. Mireasa-cetate este o grădină a plăcerilor la fel cum e cea din Cântarea Cântărilor. Miresele lui Isac, Iacov, Moise – toate apar în narațiunea biblică lângă o fântână. Mireasa Mielului nu este o fântână, ci un râu în care curge o apă care împrospătează și dă viață.

Aceasta este cetatea Ierusalim, mireasa model.

Cristian, dacă crezi că cu ziua nunții îți începi o viață nouă, în care să pierzi vremea pe canapea, cu sticla de bere într-o mână, și cu telecomanda în cealaltă, te îndrepți spre catastrofă. Dacă ești soțul credincios și adevărat, nu vei putea să porți prea multe zile la rând smochingul. Va trebui să îmbraci și haina acoperită cu sângele tău, pentru că singurul soț credincios și adevărat este cel care se jertfește. Dacă vrei să fii soțul-războinic triumfător, folosește arma lui Iisus. Ascultă Cuvântul. Supune-te Cuvântului. Lasa Cuvântul să taie și să disece, să judece și să înnoiască. Cântă Cuvântul. Vorbește Cuvântul. Lasă Cuvântul să locuiască în tine, până când devine o armă, o sabie în gura ta.

Tara, tu ești viitoarea mireasă-cetate, iluminată de lumina Mielului, consacrată soțului tău, cosmetizată prin faptele bune, o viță plină de rod lângă căminul tău. Dacă vrei să fii o mireasă slăvită, îmbracă-te în fapte bune, și împodobește-te cu un duh blând și liniștit. Prețuiește înțelepciunea. Pune pe tine țesătura strălucitoare a compasiunii, a bunătății, a smereniei, blândeții, răbdării. Vorbește adevărul. Îmbracă-te în dragoste, care este legătura păcii.

Cristian, tu urmezi exemplul lui Iisus, războinicul-soț. Tara, tu ești în procesul prefacerii tale cu ajutorul Duhului, în orașul ceresc. Împreună, veți deveni imaginea vie a căsniciei perfecte dintre războinic și oraș, căsnicia cu care se termină toate căsniciile.

În numele Tatălui, a Fiului și a Sfântului Duh, amin.

Să ne rugăm.

Tată a lui Iisus Hristos, Rege al regilor și Împărat al împăraților, îmbracă-l pe Cristian cu Duhul Tău, ca să poată lupta cu sabia Cuvântului Tău. Împodobește-o pe Tara cu podoabele înțelepciunii și a roadelor bune ale Duhului. Leagă-i împreună, ca să poată s ă arate lumii slava lui Iisus și a Bisericii Sale, de-a lungul întregii lor vieți. Prin Iisus Hristos, Fiul Tău, Domnul nostru, care trăiește și domnește cu Tine și cu Duhul Sfânt, Dumnezeule veșnic, amin.

http://www.firstthings.com/blogs/leithart/2015/08/wedding-homily