Petru și Ieremia

de Peter Leithart

Într-un articol apărut în JBL, în anul 1975, un anume Bruce Dahlberg venea cu ideea următoare: cadrul din Matei 16:13-23 nu ar fi atât Isaia 22 (cheia de pe umărul lui Eliachim), cât Ieremia 1, chemarea profetului. Câteva dintre argumentele lui se bazează pe asocierile extra-biblice ale cheilor cu Templul (aceasta are o sursă biblică – 2Cron. 9:26 se referă la păstrătorul cheilor Templului), și Ieremia cu cheile templului (din 2 Macabei). Dar aș putea adăuga și câteva legături biblice surprinzătoare.

În primul rând, Dumnezeu îi promite lui Ieremia că îl va face un oraș întărit, și un zid de bronz, la fel cum Petru urma să fie o piatră. În al doilea rând, în Matei 16, promisiunea protecției este urmată imediat de anunțul făcut de către Iisus că se îndreaptă înspre Ierusalim ca să moară. La fel și Ieremia, care este un profet persecutat și atacat pentru că a acuzat în repetate rânduri Templul.

Și în sfârșit, Ieremia, orașul cel fortificat va fi atacat de cei care stau la porțile Ierusalimului, și ni se dă imaginea ciudată ale unor porți care atacă orașul. Evident, este aceeași imagine ciudată din Matei 16, cu o mică modificare: Iisus îi spune lui Petru că acea piatră va fi asediată nu de porțile Ierusalimului, ci de chiar porțile Hadesului, ale iadului. Ceea ce cred eu este că probabil Iisus și-a adaptat limbajul, deoarece Ierusalimul nu mai era un bârlog de hoți, ci de demoni – locul celor morți.

 

Artic apărut inițial la adresa:

https://www.firstthings.com/blogs/leithart/2006/07/peter-and-jeremiah,

și publicat cu permisiunea autorului.