Atunci când ai aflat care este cauza unei boli, poţi să-i găseşti şi leac

Oswald Spengler  credea că a identificat o lege naturală ce afectează marile momente din istoria culturală:

  • cultura se naşte,
  • se dezvoltă,
  • înfloreşte,
  • începe să intre în declin,
  • îmbătrâneşte şi
  • moare.

Spengler şi-a argumentat teoria folosind exemple din ciclul natural al vieţii.

El susţinea că Occidentul va intra în declin şi se va îndrepta rapid spre moarte, în ciuda oricărui efort de a opri acest proces. Desigur, Europa şi-ar putea transmite moştenirea unei alte culturi pe cale să se nască – conform exemplului vechilor culturi care au dispărut – dar, ca subiect istoric, ciclul său de viaţă trebuie să se încheie.
Teoria „biologică”a lui Spengler a atras oponenţi drastici în perioada interbelică, în special în cercurile catolice.

Arnold Toynbee şi-a rezervat cuvinte dure pentru această ipoteză, organizate în argumente ignorate în prezent.

Toynbee a evidenţiat diferenţa dintre progresul tehnologico-material şi adevăratul progres pe care l-a definit ca spiritualizare.

A recunoscut că lumea occidentală trece într-adevăr printr-o criză pe care a atribuit-o abandonării religiei în favoarea cultului tehnologiei, naţonalismului şi militarismului.

Pentru el, criza aceasta purta numele de secularism.

Atunci când ai aflat care este cauza unei boli, poţi să-i găseşti şi leac: reintroducerea moştenirii religioase în toate formele ei, în special a „moştenirii creştinismului apusean.”

În schimbul unei viziuni biologice, el a oferit una voluntaristică, concentrându-se pe energia minorităţilor creative şi a indivizilor excepţionali.

 

Fragment din articolul Europa și nemulțumirile sale, pe care îl puteți citi la adresa https://revistacrestina.ro/2016/02/01/europa-si-nemultumirile-sale/